Ung tvåbarns mamma ♥

Jag bor tillsammans med min sambo/fästman Fredrik.
Vi har vart tillsammans sen 2006 och förlovade oss 2008.
Vi fick en liten son vid namn Ted den 23September 2011♥
och en liten tjej vid namn Eliis den 9Juli 2014 ♥
Skriver om allt ifrån min vardag, mamma livet, barnen och lite till.

FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE-DEL2

Publicerad 2011-12-23 15:00:00 i Förlossning!!,

Här kommer då DEL2 =)
DEL1 hittar ni
här om ni inte läst eller vill läsa igen.

Del 2

En timme gick ungefär och nu ringde jag in till KS igen och denna gång fick jag komma in. Jag, Fredrik och Mamma gjorde oss iordning för att sedan åka. Påväg in ringde vi till familjen och dom närmaste och berättade att vi nu var på väg in till KS å att jag säkert snart skulle föda.

När vi var framme å jag skulle gå den lilla biten från bilen in till motagningen var jobbig. I vanliga fall skulle det ta 5sec att gå men tog för mej kanske 5-7min eftersom jag inte kunde gå samtidigt som värkarna höl på. Jag fick direkt komma in i ett litet rum där dom först satte på ett ckg som jag låg med i kanske 40min men kändes som en evighet då det inte var skönt å ligga ner. Mitt humör vart faktiskt fortfarande på top och jag, Fredrik och Mamma satt å pratade medans ckg var igång och även skratt kom. Kom och tänka på att värkarna inte alls kom så tätt som hela tiden innan, kanske var 3min imellan nu å jag hoppades ju på att det inte skulle avta nu för då skulle jag bli riktigt besviken men sen var dom väldigt tätta igen. När jag legat klart där vart jag undersökt, Var 3cm öppen och livmodertappen var helt utplånad så det hade ju hänt mycket och vi fick självklart stanna kvar, TJOHOO..

Inskrivning kl 19,31.
Vart flyttad till ett förlossningsrum kl 21,39 och fick träffa BM Karin och Annika som skulle förlösa mej. Fick byta om till dom fin fina kläderna och lägga mej i sängen för att bli undersökt så dom visste hur det låg till.
Kl 22,00 tar dom beslut att ta hål på hinnan så fostervattnet går eftersom det inte hänt något å var fortfarande 3cm öppen. Dom sätter även en skalp på Pluttens huvud för att mätta fosterljuden.
Kl 22,13 har värkarna blivit mer jobbiga och jag får lusstgas 40/50 och även Fredrik testade den ;P. Men efter att ha andas i den i kanske 3, 4 gånger vill jag inte ha den längre. Jag vart lite snurrig av den och den varken luktade eller smakade nå vidare så tog bort den. Dom frågade om jag ville ha EDAn men jag ville ju inte ha den jusst nu då jag var rädd att den skulle stopa lite men dom sa att den inte alltid gör det å att den även kan hjälpa till eftersom man slappnar av när den bedövar, Dom bokade den iaf å så kunde det ju ta ett tag innan läkaren har tid att lägga den.
Kl 23,15 kommer läkaren in för att lägga EDAn, En perfekt tid tyckte jag då jag hade så mkt värkar att man låg å spände sig hela tiden å jag behövde få slapna av och den värkade fort och bra (rekomenderas). Fick oxå en stöd kunde under mina ben och det vart oxå en avlastning.
Kl 23,50 Blir jag undersökt, Öppen hela 7cm. WOW här har det gått undan.
Vid denna tidpunkt låg jag även å drack cola och åt godis ;P.
Kl 00.01 Blir jag kissnödig och får hjälp av mamma och Fredrik upp från sängen till toan.
Kl 00.10 Byts mina BM ut då dom blir upptagna med en annan patient som ska föda.
Kl 00.15 Fick jag äntligen min gåvagn för att gå runt å röra lite på mej men precis när jag ställer mej upp börjar det trycka på lite och sedan försvinner det, Tar typ två steg och sen kom det tillbaka och i samma ögonblick frågar Fredrik mamma när man vet att det är på G å mamma tittar på mej å frågar om det trycker på å jag svara ’ja det känns lite konstigt’ mamma säger direkt att det är krystvärkar å springer å ska hämta Lena och Chahtarina men dom säger bara ’Det är omöjligt att det har börjat eftersom hon var öppen 7cm för typ 15min sen’ Mamma- ’Jo det är sant ni måste komma in’ och till slut går dom med på det och kommer å undersöker mej, ’OJ du är helt öppen’ säger hon och börjar fixa å förbereda och ber mej att kryssta när en krysstvärk kommer.

Mamma står uppe vid huvudet, Fredrik står vid vänstra benet och den anndra barnmorskan står vid högra benet och håller emot när jag krystar. Efter ca 3 kryssningar säger hon att hon börjar se huvudet och att det är mkt hår (då trodde hon att det var en flicka :P). Allt går bra men när man känner allt hur huvudet är på väg ut vart jag faktiskt rädd för att spricka och att det skulle göra skit ont och barnmorskan erbjude en liten bedövning där nere. Faktiskt tyckte jag inte att den hjälpte något så men fick bort tankarna på det till slut och konsentrerade mej endast på att kryssta och då hörde jag inte så mkt av vad dom sa till mej så när huvudet var ute bad BM mej att sluta krysta då hon ville kolla så navelsträngen inte satt runt halsen men eftersom jag var helt ine i mitt hörde jag inte och forsatte och poff så vad han helt ute och låg helt plötsligt på min mage och skrek och så hör jag Fredrik säga ’en pojke’. Mina glädje tårar kom på en gång och jag tittar upp mot Mamma och Fredrik som står där tårögda och ett leende på läpparna.

BM torkar av honom fostervattnet och han får ligga på min mage ett tag innan dom tar honom för att väga, mäta, få på sig sin första blöja och blir inlindad i en handuk och sen får en stolt Pappa hålla i sin son för första gången. Jag kommer aldrig glömma bort hur Fredrik tittade på Ted då med ett rörande leende, Mina fina killar och jag var så stolt ♥.

11-09-23 ♥
Kl 00.48 föddes Han
Han vägde 3495g
och var 52cm lång

Från att vi vart inskriva tills han var ute tog 5tim & 17min

På kvällen den 23/9-11 Fick han sitt namn Ted som hans Pappa
tyckte han passa i. Visst såg det ut som en liten Ted så så fick det bli ♥

Den 24/9-11 Fick vi åka hem om vi ville men dom ville ha oss en natt till eftersom jag var först föderska men vi valde att åka hem eftersom allt gick så bra och ingen av oss var osäker på något.


Kommentarer

Postat av: jessica

Publicerad 2012-03-09 13:50:45

<3 <3 <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela