Ung tvåbarns mamma ♥

Jag bor tillsammans med min sambo/fästman Fredrik.
Vi har vart tillsammans sen 2006 och förlovade oss 2008.
Vi fick en liten son vid namn Ted den 23September 2011♥
och en liten tjej vid namn Eliis den 9Juli 2014 ♥
Skriver om allt ifrån min vardag, mamma livet, barnen och lite till.

FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE-DEL1

Publicerad 2011-12-17 23:52:32 i Förlossning!!,

Del 1
22 September

Det började med att slempropen lossnade lite på morgonen den 22sep, Jag vart glad och hoppades på att det snart skulle sättas igång men ville ändå inte ha några stora förhoppningar så tänkte inte mycket mer på det. Fredrik släpte av mej hos mamma och fortsatte sedan till jobbet. Denna dag hade jag tid hos BM kl 10.00 och mamma skulle med som vanligt =). Vid halv tio åkte vi mot Jakobsberg och när vi var hos BM pratade vi lite om förlossningen och bedövning och så gjorde hon den vanliga rutin kollen så som lyssna på hjärtat och mäta sf måttet. Passade på att fråga om en hinsvepning och självklart kunde hon göra en sådan eftersom jag var redan 2cm öppen och det var ca 2,5cm kvar på livmodertappen (måste ju ha hänt något för att den ska värka). När vi var klara å skulle gå så sa jag typ på skoj 'jaha blir man kanske mamma till helgen då' (ville ju inte ha så stora förhoppningar ifal det inte skulle funka) och till svar utan henne fick jag 'Ja det tror jag absolut' och då ändrades min tanke. När vi gick därifrån hade jag ett STORT leende på läpparna. Jag hade oxå blivit tillsagd om att ta en liten promenad nu då det ger en bättre efekt på hinsvepningen så jag och mamma tog en tripp i centrumet, fikade och sedan handlade vi lite till middagen, Jag hade lovat att fixa en vegetarisk lasange så sagt å gjort.

Väl hemma hos mamma igen började jag/vi med maten (mamma hjälpte till) för att sedan sätta oss vid bords å äta. Jag hade änu inte kännt av någonting än men visste ju att det kunde ta upp till ca 72timmar innan det visas men sen vid matbordet fick jag kanske 2 små molnande ''mens'' värkar och sen slutade det så tänkte inte mer på det. Vid halv 5, 5 ungefär kom det tillbaka och efter att det paserat 3 st så hoppade jag upp ur soffan och började promenera fram och tillbaka i vardagsrummet och dom fortsatte å komma och jag hoppades ju självklart på att dom riktiga värkarna skulle sättas igång och visst gjorde dom det. Dom vart starkare och var ganska täta, ca 2,5min imellan och jag fortsatte promenera i vardagsrummet med ett leende på läpparna. Mitt i mitt gående känner jag något som typ rinner ut ur mej å stannar genast upp å tittar konstigt på mamma, gick till toan och visst var det vältigt mycket/hela slemproppen som gick. Bytte trosor och sedan var det bara å promenera igen, Jag gav inte upp med det eftersom jag inte ville att värkarna skulle avta. Nu är kl vid 6 tiden och Fredrik hade slutat jobbet och var nu oxå hos min mamma.

Värkarna hade blivit starkare och jag började klocka värkarna och det var mellan 1,30 till 1,50min imellan dom så jag och Fredrik stannade kvar istället för att åka hem eftersom vi redan var halvvägs ifrån KS (alltså närmare dit från mamma). Vilken tur att BB-väskan, babyskydet och våra kläder redan låg i bilen så Fredrik behövde inte åka hem för att hämta allt. Fredrik åt och duschade så han var redo om vi skulle åka in snart. Jag själv gick fortfarande fram och tillbaka och klockade värkarna som nu hade blivit starkare och kom fortfarande lika tätta och ca 30sec-2min långa. Mamma bad mej ringa in till KS men jag ville vänta eftersom det typ precis hade börjat å jag vet ju att det kan ta låång tid innan något händer med förstföderskor men efter några tillsägningar från henne ringde jag. Jag förklarade läget och hon som svarade tyckte jag kunde vänta någon/några timmar eftersom jag bara hade hållt på i ca 1,5timme men om jag tyckte det vart för jobbigt skulle jag komma in. Tyckte ju själv inte det var så jobbigt än (innan hade jag ju en sån fruktansvärd mensvärk å detta var ungefär som dom tyckte jag). Fortfarande stog jag på benen å rörde på mej men nu, nu var värkarna enu starkare att jag inte kunde gå samtidigt som dom kom men på benen stog jag än och var på bra humör :) snart skulle jag ju förhoppningsvis få min lilla bebis i famnen.

Kommentarer

Postat av: Emelie - Mamma till Heily

Publicerad 2011-12-18 17:16:52

Mer! :)

Postat av: Nathaly

Publicerad 2011-12-19 07:42:18

Spännande :)

VILL LÄSA MER!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela